Monday, December 20, 2010

a journey of a thousand miles begins with a single step

1995-langkah pertama ke Tadika Sofia dengan tangisan yang agak dahsyat...
aku masih ingat saat itu. adakala tertawa sendirian mengenang peristiwa itu
di tadika inilah aku mengenali huruf dan nombor
di tadika inilah aku belajar membentuk orang lidi menggunakan tanah liat
di tadika inilah aku belajar berkomunikasi menggunakan jam power rangers
di tadika inilah aku belajar doa makan, doa masuk tandas, doa sebelum tidur
pengetahuan secebis itu masih belum cukup untuk menjadikan aku seorang insan
maka aku teruskan perjalanan..


1997-langkah pertama ke sekolah rendah, kali ini tidak lagi diiringi tangisan
tahun pertama itu menjadi permulaan gemilang.
aku menjadi ketua darjah
mendapat no 1 di kelas
no 3 keseluruhan
matapelajaran terbaik matematik & bahasa inggeris
1998-1999-tahun aku dilantik menjadi pengawas sekolah dan juga ketua darjah
tidak byk yang berlaku di sekolah untuk 2 thn ini melainkan kemerosotan aku dalam pelajaran
2000-2002-masih lg pengawas sekolah
di peringkat kedua sekolah rendah ini, aku mula menunjukkan sinar lebih-lebih lagi dalam bidang sukan
setiap tahun aku akan mewakili sekolah ke bukit jalil
setiap tahun aku akan membawa balik pingat di acara sukan sekolah
segala acara aku sertai melainkan 1, lompat jauh.
aku mula memegang jawatan dlm ko-ko
aku menceburkan diri dlm taekwondo
aku mula dikenali guru-guru sehingga ke guru besar
aku akhiri zaman rendahku dgn keputusan UPSR yang sangat mendukacitakan mummy kerana 1B iaitu english.-mummy mengajar english

2003-2005 bermulanya era hamidians
aku bertuah kerana antara berjuta yg memohon, aku terpilih ke sekolah yang terunggul di Malaysia ini.
pertama kali lagu sekolahku berbahasa arab
partama kali belajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris memandangkan aku batch yang pertama diaplikasikan sistem itu
sejak itu, matematik tidak lagi menjadi subjek kegemaran mungkin juga kerana putus asa asyik 'merah'
tidak pernah lulus!
pencapaian akademik, ko-ko, tiada apa yang boleh dibanggakan.
berakhir dgn keputusan PMR yang amat mendukacitakan.
lalu, disebabkan keputusan itu,
2006-2007
harapan aku untuk menjadi veterinar berkecai
aku dicampakkan ke aliran akaun
akaun dan ekonomi bukanlah asing bagiku malah aku sangat cemerlang dalam subjek itu
tapi minat aku adalah pada subjek sains
nak atau tak, aku terpaksa mengharunginya
aku cuba mententeramkan jiwa dgn berkifir bahawa mungkin ada hikmahnya
jadi ku teruskan juga dgn aliran akaun
alhamdulillah..SPM...membanggakan kedua ibu bapa ku



2008-2009
berbekalkan keputusan SPM yang agak baik, aku meneruskan perjalanan melangkah ke alam matrikulasi
kehidupan di matrikulasi termasuk di dalam senarai kenangan manisku
kali pertama aku belajar dengan melihat slide show
kali pertama aku belajar di bilik kuliah yg padat dgn 180org pelajar
kali pertama aku memegang reket tenis
kali pertama aku berkayak
kali pertama aku berjauhan dgn keluarga
disinilah tempat aku belajar berdikari
disni juga tempat aku mengenali kaum lain
disini aku belajar, murid mencari guru bukan guru mencari murid
banyak yg perkara indah sewaktu persinggahan ku disini

2009-2010
perjalanan diteruskan lagi
kali ini cabarannya lebih besar
UPM
disini,titik tolak masa depanku
semester pertama, hari pertama, sesat!
bilik kuliah dimana?
kawan-kawan yang masih belum ku kenali juga hilang arah tuju
bersama-sama mencari
lucu mengenangkan kembali
semester kedua, peristiwa yang paling kuingat sewaktu kerja lapangan di perkampungan orang asli
pengalaman menarik
masih ingat dialog aku dan kak melati
soalan: pokok jagung depan tu tanam sendiri ke kak?
kak melati: eh mestila tanam sendiri, dia mana boleh tumbuh kalau tak tanam.
ketika itu,aku terfikir adakah jawapan itu jujur, ataupun gurauan?
semester ketiga
semester kesukaan aku
berjumpa kawan baru
melakukan perkara diluar kebiasaan diri
kawan baru yang aku jumpa kini menjadi teman paling rapat
semester ini juga aku bertemu musuh
semester ini telah banyak mengajar aku pelbagai karenah manusia

setelah apa yang aku lalui, aku bersyukur kepada Allah, aku masih lagi diberi peluang untuk menumpang di bumi ini. belajar...mencari pengalaman

perjalananku masih jauh...apa yang dihadapan tidak aku ketahui
hanya berserah dan berusaha

No comments: