Tuesday, December 21, 2010

aku belum puas mak

setiap hari sabtu, jam 5 ptg, tv3
mak mesti sudah terpacul di depan tv
Hindustan...memang sudah menjadi kegemarannya
kadang-kadang
aku: 'mak, tak de cerita lain ke? tak best le hindi ni...kejap-kejap bejoget...pastu over pulak tu'
mak: 'eh aku suke..bior le' (sambil menggenggam remote, dengan muka selambe)

hari selasa, 11 malam, tv3 (kalau tidak silap)
WWE...1 lagi rancangan kegemaran mak
memang waktu itu, tak ada siapa boleh ganggu
'tak suke tgk, jgn tgk...gi dapo'
'yah..gasak lagi haa mampus kau'
boleh bayang? wanita yang mempunyai 17 orang cucu (^___^)
gempak kan?

sejak aku kecil, kedua tangan mak lah yang memandikan aku
menyarungkan aku uniform merah-pink
aku menghulurkan kaki untuk mak menyarungkan seluar
tangan itu jugalah menyuapkn nasi kemulutku
lauk kegemaran...kicap (^__^)
tangan itu juga menyikatkan rambutku yang berkutu
mengopokku supaya aku tidur
pangkunya...tempat paling enak untukku rebah
mak juga membantu aku menyiapkan kerja sekolah
english...memang aku mengaharap pada mak
wanita tua lepasan sekolah rendah convent itu...memang fasih berbahasa inggeris

di kajang, rutin harian, pagi, selepas aku ke sekolah
membeli barang basah di lori apek
ketika itulah mak curi kesempatan ber 'chit-chat' dengan jiran-jiran
kemudian ke dapur
kemudian menghadap tv..kadang-kadang mulut ternga-nga
lucu melihat mak
kami selalu mengusik
cucu: 'mak...tidur ek?'
mak: 'mane ade tido..aku nie pejam je mate'
petang, bersembang dengan rakan-rakan
hujung minggu kadang-kadang penuh dengan undangan marhaban

kadang-kadang, berjalan ke kelantan ke rumah mak lang
kadang-kadang, balik ke tangkak
begitulah kebiasannya

satu ketika, atuk mengajak mak untuk tinggal tetap di kampung
katanya 'ah nanti senang aku ni nak g sejid'
'kat kampung tu boleh le aku ni nanam, bako-bako sampah..kat sini (kajang) tak de bende aku nak buat'
mak pun akur dengan kehendak suaminya itu

di kampung, aktiviti harian mak berubah sama sekali
tidak berjumpa orang
duduk di rumah
kalau keluar pun hanya ke Klinik Yakin...tak pun farmasi
hanya harap anak-anak untuk pulang ke kampung
hanya suara dari telefon pengubat rindu
hanya webcam dapat menceriakan mak di malam hari

musim cuti sekolah...memang meriah la kampung
cucu-cucu nak tinggal dengan mak
kebiasaanya aku dan adik, berdua memang akan duduk dengan mak di kampung waktu cuti sekolah
masa itulah mak buat macam-macam
cekodok manis
candy
bingka roti
nasi goreng bodoh (tu memang specialties mak)
gula melaka
makan...memang bersuap

tapi bila sudah meningkat dewasa kini,
bila mak mintak tinggal di kampung,
kadang-kadang aku menolak
dengan alasan 'boring la duduk kampung.tak ada apa nak buat'

kadang-kadang, bila mak membebel sorang-sorang, aku marah mak
mak: 'nanti esok kalau aku mati....' belum sempat mak menghabiskan ayat
aku: 'ish mak ni,boleh tak jgn disebut-sebut'(dengan nada yang agak tinggi)

kadang-kadang bila aku tanya, 'mak sihat?'
mak jawab: 'eh, sehat ke tak, kene sehat le aku ni'
aku marah lagi : 'mak ni, cuba jawab soalan,cuba jawab je sehat.masuk court mmg fail la mak ni'
diam sahaja orang tua itu

kami, cucu-cucu memang seronok balik kampung
lagi-lagi bila dah nak balik rumah
mesti mak selit RM2 di poket seluar
walhal mak bukannya berduit pun
tetapi mak memang tidak berkira dengan cucunya

satu lagi pasal mak
education!
sangat mak ambil berat
seingat aku, pernah mak rebus ayam 14jam lamanya untuk bagi aku minum
pada waktu itu aku menduduki peperiksaan akhir
darjah berapa? itu aku kurang pasti
setiap kali result keluar, tak kiralah siapa pun cucunya, mak mesti telefon
kalau bagus...ada ganjarannya
kalau tak bagus pun..selalunya mak beri juga

lagi satu
mak memang menghargai pemberian
lebih-lebih lagi daripada anak dan cucu
setahun dia akan bercerita
mak juga akan rasa bangga kalau anak-anak pulang ke kampung bawa kereta besar
setahun juga dia akan bercerita pengalaman naik kereta baru
mak memang begitu

banyak lagi perkara yang aku ingat pasal mak
kalau nk disenaraikan satu per satu....

lepas spm, aku dapat tawaran ke matriks johor
masa tu mak punyalah gembira
mak sanggup naik tingkat 3 bilik aku
semata-mata nak hantar aku
orang tua itu sakit lutunya, tapi digagahkan juga
aku tahu mak bangga denganku
sesiapa sahaja yang singgah dirumah
pasti dia menyebut pasal aku ke matriks

sebulan pertama aku di matriks
setiap minggu balik
balik sebab nak pergi the store
nak makan masakan mak

tapi sebulan je
5 jun 2008-jam 2 pagi
aku dapat panggilan dari mummy
'akak...mak dah tak da'

terkedu
berderau darah
tak dapat aku gambarkan perasaanku ketika itu
sedih
sebak
sukar bernafas
marah
menyesal
bercampur aduk

aku tak percaya

2 hari sebelum itu
mak hanya jatuh bilik air
terus tidak sedar diri
dan dihantar ke KL
di hospital, semua yang melawat mak, semua cakap ok
mak memang ok
tp...

sebelum ini, mak sudah 2 kali lumpuh
makan pun guna tiub
langsung tak boleh bergerak
bercakap pun langsung tidak mampu
terlantar atas katil 24jam
tapi mak boleh sihat
mak boleh gelak
mak boleh melwak

tp kenapa baru jatuh sikit....mak...

mak tahu tak,
masa mak masuk hospital tu
akak dah niat
nak beli kan mak kfc
mak suka kfc kan?

mak...
aku belum puas mencabut uban di kepala mak
aku belum puas mencium pipi mak
aku belum puas memeluk mak
aku belum puas melihat senyuman mak
aku belum puas mendengar suara mak
aku belum puas mak
aku belum puas

walauapapun..kuasa tuhan tiada yang dapat menghalang
aku akur dengan ketentuan
hanya doa yang dapat ku kirim
semoga mak tenang di sana
al-fatihah...
mak
301038-050608

1 comment:

aleyamaira said...

Innalillahhi wa innaa ilaihi raajiuun..
hargailah mereka yang anda sayangi selagi mereka ada di depan mata kita. buatlah baik selalu pada yang kita sayangi, kerana kita tak tahu dan tak akan tahu, tak pernah pun tahu bilakah masanya kita akan kehilangan mereka... be tough!